اهمیت طیف کامل روشنائی
نوشته شده توسط : هوشمندسازان

 

استفاده غلط از نور مصنوعی می تواند دانش آموزان را در مدرسه زود رنج سازد، سبب کاهش تولید کارگران کارخانه شود، وکارمندان اداری را تنبل ومستعد اشتباه سازد. مطالعات دانشمندان نشان می دهد که نرسیدن نور کافی می تواند درجذب کلسیم در بدن مداخله و به شکننده شدن استخوان ها کمک کند. نوری که بعضی از دانشمندان درباره آن بررسی کرده اند یک نور با طیف کامل است که از خورشید یالامپ های فلورسنت طیف کامل و یا لامپ های طیف بالا می رسد. لامپ های هالوژن وتابشی نرمال به همان اندازه لامپ های فلورسنت به وفور طول موج زرد ونارنجی تولید میکنند که تشعشع تولید شده بوسیله این نور برای چشم بسیار محرک است.

دسته بندی طیف نوری کامل بر اساس دو عامل است یکی اندیس ارائه رنگ (CRI) است که برای تعیین کیفیت رنگ منبع روشنائی در یک حرارت رنگی داده شده مورد استفاده قرار می گیرد وسهم هر رنگی را که در نور است انتخاب می کند و دیگری نرخ گرمای کلوین یا دما همبستگی رنگ (CCT) است که معیاری برای اندازه گرمائی است که آن لامپ آشکار می کند. نور خارجی طبیعی دارای اندیس ارائه رنگ ۱۰۰ و نرخ حرارتی ۷۵۰۰ درجه کلوین است اگرچه هیچ قانون جامعی وجود ندارد، اما نرخ حرارتی ۵۰۰۰ درجه کلوین و اندیس ارائه رنگ ۹۰ (یا بیشتر) برای طیف کامل مطرح شده است. بدین ترتیب رنگ فلور سنت  سفیدخنک دارای اندیس ارائه رنگ ۶۸ است، رنگ فلورسنت سفید گرم دارای اندیس ارائه رنگ ۵۶ می باشد و لامپ های تابشی دارای اندیس ارائه رنگ ۴۰می باشند درحالیکه اغلب لامپ های فلورسنت کم مصرف در رنج ۸۲ الی ۸۸ می باشند. تولیدات لامپ های فلورسنت کم مصرف (CCT) در رنج ۲۷۰۰ الی ۶۰۰۰ کلوین در مقایسه با ۲۷۰۰ الی  ۰۰۰ کلوین برای سایر لامپ های تابشی دارند.

در نور طبیعی یا طیف کامل، افزایش تولید و دقت بیشتری وجود دارد و دانش آموزان و کارمندان به مراتب خطای کمتری دارند. زمانی که شرکت کنترل داده های کانزاس سیتی امکان استفاده از طیف کامل نور را مجدداً طراحی کرد، از کاهش خطای کامپیوتر به وسیله کارمندانی که اطلاعات را وارد می کردند ذخیره مالی ۲۳۵۰۰۰ دلار در سال را تجربه کرد.

خانه هوشمندخانه هوشمند الفانمایندگی خانه هوشمندپذیرش نمایندگی خانه هوشمندهوشمندسازی ساختمانساختمان هوشمندخانه ی هوشمنداخذ نمایندگی خانه هوشمند-خانه هوشمند رشت





:: برچسب‌ها: خانه هوشمند , هوشمند سازان , هوشمندسازی ساختمان , نمایندگی خانه هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: