نورپردازی به روش هوش مصنوعی/ بخش سوم
نوشته شده توسط : هوشمندسازان

معرفی ایده ای نو

مقاله پيش رو، طراحی یك سيستم نورپردازی مدرن با هوش مصنوعی ميباشد که با دادن یکسری اطلاعات ورودی به نرم افزار یك خروجی پيشنهادی به کاربر داده که همان طراحی نورپردازی و روشنایی فضا ميباشد.

نورپردازی با توجه به طول و عرض جغرافیایی و جهت تابش نور

شمال : احتمالا بارها مشاهده کرده اید که اتاق هایی که در سمت شمالی ساختمان قرار دارند فضایی تا حدودی سردتر دارند علت آن این است که از سمت شمال نور به صورت مستقيم نمی تابد و در اواسط روز نور کاملا زننده می شود و طيف نور زرد به حد وفور زیاد می شود اما درعين حال می توان با استفاده از رنگ های گرم که بر روی دیوارها استفاده می وشد در اتاق های شمالی رنگ ها بهتر دیده شده و حالت بهتری دارند.

شرق : در فضاهای شرقی اولين نور خورشيد دیده خواهد شد و صبح ها بسيار پرنور هستند و طراوت و شادابی صبح گاهی بسياری دارند اما با گذشت زمان از مقدار نور کاسته شده و با حرکت خورشيد به سمت غرب سایه های بسياری در فضا توليد می شوند و از نور کاسته می شود اصولا بهتر است اگر سحرخيز نيستيد اتاق های استراحت را در این سمت قرار ندهيد، تا بتوانيد استراحت آرام تری داشته باشيد.

جنوب : بهترین وجه تابش خورشيد است زیرا نور و گرما در تمام روز تغييرات کمتری دارد و فضا بسيار دلنشين و شاد است البته با تغيير فصل و در ساعات گوناگون مقدار نور تغيير خواهد کرد در این جهت فضاهایی را طراحی کنيد که بيشترین فعاليت و زمان در آن سپری می کنيد.

غرب : درگرم ترین ساعات روز نور به این وجه با شدت بيشتری می تابد و تا حدود چشم را آزار می دهد و در غروب هم سایه ها جای نور تا غروب کامل می گيرنداز وسایلی که پارچه های پررنگ دارند در این فضا استفاده نکنيد زیرا علاوه بر آن که آرامش را از بين می برند رنگ خود را نيز از دست خواهند دادمخصوصا سعی کنيد تا فرش هایتان در این جهت تابش خورشيد را حس نکنندزیرا باعث دورنگی و بی رنگی زودرس فرش می شوند.

2- نوع كاربری : مسکونی اداری تجاری صنعتی و ........

3-مشخصات معماری

4-Color Temperature تناسب رنگ نور با ویژگی های فردی/معماری

رنگ سرد : به عنوان مثال رنگهای آبی ، سبز . محيط را بزرگ نشان ميدهد و از ویژگی های آن آرامش بخش و

متعادل بودن است.

رنگ گرم : به عنوان مثال رنگهای قرمز ، زرد ، کرم ، قهوه ای . محيط را کوچك نشان ميدهد و از ویژگی های آن مهيج و صميمی بودن است.

برخی نکات مورد توجه تاثيرات روحی و روانی غير مستقيم نور بر افراد به شرح زیر ميباشد:

رنگ و ترتيب رنگ ها : علاوه بر انعکاسات مناسب، سطوح باید دارای رنگ های مناسبی باشندبه طور کلی رنگ ها نباید قوی یا خيلی ضعيف باشندرنگ های قوی می توانند باعث خستگی مفرط چشم شوندمخروط های چشم در اثر خسته شدن باعث دیگرگونی تاثير رنگ ها می شوندرنگ های ضعيف نيز به همين صورت باعث خستگی چشم می شوند.

ترتيب رنگ ها در قسمت اصلی داخل اماکن بایستی ساده و غير مزاحم باشدبه کمك مراکز آسودن بصری به شکل صفحات آویزان از دیوار مثل تقویم و ... محيطی که از نظر بصری رضایت بخش است، ایجاد می شوداز پنجره ها نيز برای این منظور استفاده می شودانتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد: 1‐ کاری که در ناحيه تامين روشنایی انجام می شود

‐ معماری اماکن از لحاظ رنگ ، شکل هندسی و ...__

‐ سازگاری منابع نوری با یکدیگر

 

خانه هوشمندخانه هوشمند الفانمایندگی خانه هوشمندهوشمندسازی ساختمانساختمان هوشمندخانه ی هوشمند- -هوشمندسازان-هوشمندسازی-  اخذ نمایندگی خانه هوشمندآپارتمان هوشمندمجتمع هوشمندهوشمندسازی خانههوشمند سازی ویلاکلید لمسی هوشمندابیاری هوشمند خانه های هوشمند در ایرانخانه های هوشمند در رشت-کلید هوشمند -کلید لمسی-اخذ و پذیرش نمایندگی خانه هوشمند





:: برچسب‌ها: خانه هوشمند,هوشمند سازان,هوشمندسازی ساختمان,نمایندگی خانه هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: