شیربرقی چیست و چگونه کار میند؟
نوشته شده توسط : هوشمندسازان

 

شیر برقی یا سلونوئید ولو وسیله‌ای است که برای کنترل جریان مایعات و گازها به کار برده می‌شود. این شیر دارای یک بدنه‌ی فلزی و یک بوبین می‌باشد. بوبین، یک سیم‌پیچ با خاصیت مغناطیسی بالا می‌باشد.با تحریک کردن بوبین، میدان مغناطیسی بزرگی ایجاد شده و با وارد کردن نیرو به یک پیستون یا یک آرمیچر، تغییراتی ایجاد می‌شود.

 

اگر تعداد پورت‌های ورودی و خروجی یک شیر برقی ۲ عدد باشد، به این معناست که این شیر به صورت قطع یا وصل عمل کرده و تک حالته می‌باشد(متناسب با آنکه NC یا NO باشد). در صورتی‌که تعداد پورت‌های ورودی و خروجی به یک شیر برقی ۳ عدد باشد، آن شیر برقی دوحالته (سه راهه) بوده و قادر به هدایت سیال در دو مسیر مختلف می‌باشد. در این حالت، از دو بوبین استفاده می‌شود.

با رسیدن فرمان به بوبین، کویلِ بوبین تحریک شده و یک میدان مغناطیسی‌ بزرگ ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی باعث می‌شود که نیرویی بزرگ به پیستون وارد گردد و پیستون به بالا آمده و فنر را فشرده کند. در نتیجه مسیر سیّال باز شده و سیال عبور می‌کند. سپس با قطع ولتاژ ورودی به بوبین، نیروی مغناطیسی از بین رفته و فنر، پیستون را به حالت عادی خود باز می‌گرداند. جنس پیستونی که استفاده می‌شود، بسیار مرغوب بوده و مانع از عبور سیال در شرایط عادی می‌گردد.

از شیرهای برقی در مصارف مختلفی از صنایع رنگ و رزین سازی گرفته تا ماشین لباس‌شویی خانگی و آبیاری اتوماتیک مزارع کشاورزی استفاده می‌شود. وظیفه‌ی این شیرها، کنترل وضعیت سیالات مختلفی نظیر گاز، آب، نفت و مواد شیمیایی می‌باشد.

خانه هوشمندخانه هوشمند الفا-هوشمندسازی ساختمانساختمان هوشمندخانه ی هوشمند- - اخذ نمایندگی خانه هوشمند

 

 





:: برچسب‌ها: خانه هوشمند , هوشمند سازان , هوشمندسازی ساختمان , نمایندگی خانه هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 خرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: